met Kort mee naar

Met het vliegtuig of met de trein naar Londen?

Lange tijd was het reizen per vliegtuig de snelste optie om in Londen te komen.  Maar sinds de Eurostar tussen Nederland en Londen rijdt, is hier verandering in gekomen. Maar met welk vervoersmiddel ben nu het kortste onderweg? Tijdens mijn laatste city trip naar Londen testte ik het voor je uit!

Ik boekte zowel een vliegticket als een Eurostar ticket. De heenreis maakte ik per vliegtuig, waarbij ik met Easyjet naar Londen Southend vloog en de terugreis zou ik een paar dagen later met de Eurostar gaan maken. Tijdens beide reizen startte ik de timer zodra ik op het vliegveld of op het treinstation stond, zodat ik de reistijd vanaf aankomst tot eindbestemming kon meten. Londen heeft zoon zes verschillende vliegvelden, sommige “dichtbij” sommige wat verder weg van Londen. Zo zullen de reistijden per gekozen aankomst vliegveld kunnen verschillen, Zo koos ik voor een vlucht naar Londen Southend, waarbij je het laatste deel van de reis met de trein en underground moet afleggen.

 

Vliegen:

Twee uur voor vertrek van mijn vlucht stapte ik op Schiphol uit de trein, zette ik de timer aan en liep ik naar de vertrekhal van mijn vlucht. Ik reisde alleen met handbagage, dus kon ik meteen doorlopen naar de douane en de paspoortcontrole. Wanneer je na de douane en de paspoortcontrole iets meer tijd wil hebben, kan ik je aanraden om te zorgen dat je geen twee maar drie uur voor vertrek op Schiphol aanwezig bent (en al helemaal tijdens vakanties). Hierna was het toch nog even haasten, omdat ik gehoord had dat je op Schiphol achter de paspoortcontrole een mega reep van Tony’s Chocolonely kon kopen (als foodie kun je die natuurlijk niet laten liggen) en ik wilde ook nog even snel koffie halen omdat het nog zo vroeg was.

Doordat ik een Speedy Boarding ticket had, mocht ik als een van de eerste instappen (wel zo handig als je net zoals ik niet altijd zo makkelijk en snel kan lopen). Daardoor verliep het instappen vlot en had ik al snel mijn stoel naast twee raampjes gevonden. We vertrokken exact volgens de planning en een uurtje later stonden we op Londen Southend. Aangezien Southend op zo’n 60 km van Londen zelf ligt moest ik, nadat ik door de Engelse paspoort controle was, nog een stuk met de trein en underground reizen voordat ik op St. Pancras zou aankomen. Gelukkig vertrekt de trein naar Londen een paar keer per uur en ligt het treinstation nog op geen vijf minuten wandelen van het vliegveld. (chill!

Milieu:
Om een vliegtuig de lucht in te krijgen (en in de lucht te houden) heb je heel veel kerosine nodig. Er gaan wel geluiden op om vliegtuigen in de toekomst op elektriciteit te laten vliegen, maar tot die tijd is reizen per vliegtuig wel één van de meest vervuilende manieren van reizen.

Reistijd:
Na 4 uur 44 minuten stond ik op het Internationale trein station St. Pancras waar ik de trein naar mijn hostel kon pakken.

Eurostar

Trein:

Na een paar mooie dagen was het helaas weer tijd voor de terugreis. Eenmaal aangekomen op St. Pancras ging de timer weer aan, aangezien de Eurostar (vooralsnog) niet op Schiphol kan stoppen zou ik de timer uit zetten zodra ik op Amsterdam Centraal zou staan. Aangezien de Eurostar aanraadt om minimaal 45 minuten voor vertrek op het station te zijn, stond ik rond tien voor half vijf  weer op het internationale St. Pancras station. Nadat ik de douane, de Engelse én de Europese paspoort controle redelijk vlot gepasseerd was, had ik nog ongeveer een half uurtje de tijd om even naar de wc te gaan en van mijn laatste ponden die nog ik mijn zak had zitten een kop thee met wat lekkers te kopen. Exact volgens vertrektijd vertrok de trein naar Nederland om volgens dienstregeling aan te komen op Amsterdam Centraal. De vergelijking tussen het vliegen en de het reizen met de trein kan daar door niet helemaal gemaakt worden, omdat de trein dus niet op Schiphol stopte.

Milieu:
Doordat er in één Eurostar trein ruim 900 mensen kunnen, kan dit in één keer meerdere vluchten verminderen. En doordat de trein op elektriciteit rijdt, is de trein een van de minst vervuilende manieren van reizen. Hans Hilbers, onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving, berekende onlangs voor de NOS dat een enkele reis Londen-Amsterdam met het vliegtuig een uitstoot van 50 kilo CO2 betekent. De uitstoot van dezelfde reis met de Eurostar is zo’n 6 kilo CO2. Een gigantisch verschil dus!

Reistijd:
Ondanks dat de trein in Amsterdam CS stopte (dus Schiphol voorbij rijdt), stond de timer na de reis op 4 uur en 42 minuten! Twee minuten sneller dan met het vliegtuig. Oké, het zijn maar twee minuten, maar als de Eurostar in de toekomst vanuit Londen ook op Schiphol stopt, zou dit nog 20 minuten kunnen schelen.

Conclusie:

Zowel de reistijd als de kosten zijn nu dus over het algemeen vergelijkbaar met elkaar. Het grote voordeel van reizen met Eurostar is dat je direct in het centrum van Londen uitstapt en het beter voor het milieu is. Terwijl het voordeel van reizen met het vliegtuig is dat je, zodra je eenmaal in het vliegtuig zit, meestal binnen een uurtje al in Engeland op een vliegveld staat. Daarnaast heb je op Schiphol tijdens het wachten op je vlucht meer te doen dan op een treinstation.

Het ligt er dus eigenlijk helemaal aan wat je zelf het meest comfortabel vindt, wat je budget en je eindbestemming is en hoe zwaar je milieubelangen vindt meewegen in je keuze.

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.