Trein perikelen

Reizen met een rolstoel…
Aflopen zaterdag ben ik met m’n vriendin een dagje naar Den Haag geweest, eerst gezellig op familie bezoek en daarna zijn we nog even naar het centrum geweest. Aangezien het mij de laatste keren met de krukken erg zwaar viel, besloten we dat het verstandiger was om er vandaag maar eens met de rolstoel op uit te gaan..

Comfortabel reizen

De NS geeft in haar reclames vaak aan dat je bij de NS comfortabel kan reizen, ook als je in een rolstoel zit. Vandaag zouden we er achter komen of dat echt zo is. Op veel sprinter lijnen zet de NS materieel in dat een gelijkvloerse instap heeft en vaak over voldoende plek bezit voor mensen met veel bagage, fietsen of een rolstoel. Voor de intercity lijnen zet de NS helaas nog geen gelijkvloerse treinen in, waardoor je als je met een rolstoel reist, je meestal hulp moet vragen aan andere mensen zodat je toch plaats kan nemen in de trein. Gelukkig bied de NS reisassistentie aan zodat je met een rolstoelplank de trein in kan rijden. Helaas laat de NS vaak genoeg zien dat je niet voor 100% op de NS kan rekenen. Er zijn namelijk genoeg voorbeeld waar er geen personeel van de NS klaar stond bij het in/of uitstap station. In een van de reacties die de NS naar aanleiding van zo’n situatie gaf was dat de fax per ongelijk weg was gegooid, waardoor er niemand wist dat ze klaar moesten staan op het perron. Een bizar voorbeeld, maar het komt helaas ook in 2016 nog steeds voor bij de NS.

Voor de intercity lijnen gebruikt de NS enkeldekstreinen – en dubbeldekkers. Bij de enkeldekstreinen heeft de NS in de trein een coupe aangepast voor mensen in een rolstoel. Zo zijn er meestal bredere deuren, is er een toilet die rolstoel toegankelijk zou zijn en is er een plek waar je gemakkelijk een rolstoel kan neerzetten. Tot zover is het allemaal goed doordacht.

Stilte coupe?
Helaas zijn die plekken in veel gevallen wel alleen in een stilte coupe, wie verzint dat nou weer? Ik ben de NS dankbaar dat ze voor speciale stilte coupes heeft gezorgd, als ik alleen reisde koos ik vaak bewust voor de stilte coupe. Maar net zoals andere reizigers zijn er ook reizigers die in een rolstoel zitten en wel eens samen met iemand anders ergens een dagje heen willen. Dus dan de vraag, waarom plaatst de NS dan toch de rolstoel plaats in een stilte coupe? Terwijl de oplossing toch eenvoudig zou kunnen zijn. Zo kan de NS er voor kiezen om een willekeurige andere coupe tot stilte coupe om te vormen, de stickers zijn makkelijk te verwijderen en elders te plakken. Een andere oplossing zou kunnen zijn om de treinen aan te passen, zodat er meer ruimte komt voor rolstoelen. Dat kost natuurlijk wel gewone zitplaatsen, iets waar de NS door wanbeleid al een chronisch te kort aan heeft.

Onze reis
Bij aankomst op ons begin station, stond er voor onze lange reis van zo’n 2,5 uur een extra lange dubbeldekker klaar. Op de deuren gaf de NS netjes aan waar er ruimte is gereserveerd voor rolstoelen. Tot zo ver ging alles volgens plan. Helaas heeft de NS in de dubbeldekkers er voor gekozen om een rolstoelplek te reserveren op misschien wel de minst geschikte plek in de trein. Namelijk op een smal balkon midden in een gangpad waar steeds mensen door heen lopen, met twee simpele plastic klapstoeltjes.. En dan zit je ook nog eens pal naast een meestal niet fris ruikende toilet en naast de deuren van de trein waar het vaak koud is, zeker als je in de winter reist. Niet echt comfortabel om daar 2,5 uur te moeten zitten. Dus dan maar met wat moeite naar de beneden verdieping strompelen, aangezien we de rolstoel niet in de gaten kunnen houden als deze op het balkon staat, tilt mijn vriendin de rolstoel maar naar het onderste dek van de trein. Tot nu toe kan je dat moeilijk “comfortabel reizen” noemen noemen zoals de NS dat zelf zo mooi weet te zeggen.

Op Twitter gaf de NS de volgende reactie:


Sorry beste NS,
Dat kan je  moeilijk een serieuze overweging noemen. Mensen kiezen er niet voor om ziek te zijn, ze zitten ook niet voor hun lol in een rolstoel en ook die mensen moeten gewoon met de trein kunnen reizen. Ook die mensen betalen gewoon een duur treinkaartje, net zo als alle andere treinreizigers. Je zou je bijna een derde klasse reiziger gaan voelen, alleen betaal je wel gewoon een duur tweede klas kaartje..

Nee beste NS, dat noem je dus niet “comfortabel” reizen.

 

Misschien vind je dit ook leuk

1 reactie

  • Beantwoord Marleen 29 februari 2016 at 23:51

    wel vervelend dat NS zo doet maar je hebt het mooi beschreven. 🙂

  • Laat een reactie achter