Hoofdgerechten

Vegetarische saté met aardappelpartjes in schil en salade

Vegetarische saté

Als kind was ik al dol op saté met pindasaus. Bij de chinees, naast de patat, tijdens een barbecue of gewoon tussendoor als snack. Nog steeds is het een van mijn favoriete maaltjes, alleen maak je saté maak “normaal” van vlees. En ik eet sinds een aantal jaar weer helemaal vegetarisch of soms zelfs vegan… Gelukkig voor mij en vele andere die vegetarisch of vegan eten, zijn er vandaag de dag steeds meer plantaardige oplossingen waardoor je toch van een wanna be saté kunt genieten. Vandaag dan ook een recept voor vegetarische saté met aardappelpartjes in schil en een basic salade on the side.


Wat heb je nodig voor de Vegetarische saté met aardappelpartjes in schil en salade

  • 1 pakje vegetarische kipstukjes

  • 1/2 zak aardappelpartjes in schil

  • Saté saus naar wens

  • Handje cashewnoten

  • 0,25 theelepel Dijonmosterd

  • Halve eetlepel witte wijn azijn

  • 1,5 eetlepel zonnebloemolie

  • 1/3  kropsla

  • Cherrytomaatjes naar wens

  • Peper en zout

  • Appelmoes

  • Verder nodig:
  • Eventueel saté stokjes

  • Eventueel mayonaise

Hoe maak je het:

Verwarm de oven of airfryer voor op 200 graden. Meng de aardappelen in een ruime mengkom met een beetje olijfolie en peper en zout naar smaak. Bak de aardappelpartjes in ongeveer 20 minuten goudbruin en schud ze tussendoor een keertje om.

Rijg de vega kipstukjes eventueel aan spiesjes. Verhit een koekenpan 2 of 3 eetlepels olie op middelhoog vuur. Bak de kipstukjes aan één kant tot ze mooi goudbruin zijn. Draai ze vervolgens om en bak het tot de andere kant ook mooi goudbruin en door en door warm zijn. Of maak ze klaar op de BBQ, leg de saté spiesjes dan 4 tot 6 minuten op de BBQ, vergeet ze niet regelmatig te draaien.

Meng ondertussen de mosterd, het witte wijn azijn en de olijfolie in een kommetje. Snijd de kropsla grof, snijd de cherrytomaatjes in partjes of door de helft. Meng de dressing erdoorheen en breng het op smaak met wat peper en zout. En hak nog even snel de cashewnoten fijn. Houd deze nog even apart voor dadelijk.

Verdeel alles op één bord. Doe een flinke schep pindasaus over de vegetarische saté, de aardapelpartjes ernaast, wat salade en een bakje appelmoes erbij erbij. En om het helemaal een feestje te maken besprenkel je wat van de fijn gehakte cashewnoten over de vega saté met pindasaus.

Bewaar dit recept met onderstaande foto op Pinterest

Heb je dit recept gemaakt?
Deel het op Instagram of Facebook
En tag #metKortindekeuken of tag @metkortindekeuken.nl!